Dit project kwam op ons pad dankzij een tip van een oud-collega. Hij vond het perfect bij ons passen en dat bleek helemaal te kloppen!
De verhalen van collega’s die hieraan hebben gewerkt, maken je meteen enthousiast. Project Helvoirt was allesbehalve simpel, maar juist daardoor des te interessanter. Het gaat niet alleen om het project zelf, maar ook om de anekdotes, de samenwerking met partners en de gezellige momenten met bewoners. Dit is zo’n project dat je altijd bijblijft.
Nog een leuk weetje, de ouders van Vincent van Gogh hebben aan de Torenstraat gewoond.
Wat maakt deze beide straten in Helvoirt zo bijzonder? Het is de hoofdontsluiting van het dorp en tevens onderdeel van een doorgaande route. Met de voorgenomen herinrichting van de N65 verdwijnen diverse aansluitingen op deze Rijksweg waarmee de route via de Torenstraat nog verder in belang zal toenemen. Genoeg uitdagingen dus en dat is precies waar Juust blij van wordt! Want dit project vroeg om nét even anders denken, zowel in mobiliteit als in civiele techniek.
Het participatietraject was intensief, maar vooral productief. Juust luisterde als gast naar de bewoners, want zij wonen hier. Wat wilden ze? Welke oplossingen zagen ze? En wat vonden ze van onze plannen? We gingen samen aan de slag met schetsrollen en potloden. Er was constant contact: bewonersavonden zaten vol, klankbordgroepen dachten mee en collega's waren vaak in Helvoirt aanwezig voor de inloopdagen. Door persoonlijk contact en echt luisteren ontstond draagvlak in de gemeenschap. Samen legden we de puzzel en maakten we een ontwerp dat voor iedereen werkte.
Dit vroeg om een lange adem. Met visionair Wim Twigt keken we vooruit. Wat als auto’s straks minder ruimte krijgen? Hoe richten we het gebied in met minder verkeer? Die toekomstblik hielp bewoners verder kijken dan alleen de dag van morgen. Het resultaat? Een toekomstbestendig ontwerp met oog voor authentieke details.
Ook tijdens de werkzaamheden bleef het contact belangrijk. Door nauw samen te werken met bedrijven, partners en bewoners, bepaalden we de beste omleidingen. De straat ging maar één keer open, en we pakten alles in één keer aan.
Het grootste compliment kwam achteraf. Een bewoner zei tegen een collega: "Ik had geen vertrouwen in de voorgestelde oplossing, maar nu moet ik jullie toch gelijk geven." En dat is precies waar je het voor doet.
Hoe maak je een straat veilig als hij zoveel functies heeft? Bij alle kruispunten loopt de rijloper van de zijstraat door in de Torenstraat. Hiermee benadrukken we dat verkeer van rechts voorrang heeft. De materialisatie is zo toegepast dat het zorgt voor een visuele versmalling. We creëerden een duidelijke scheiding tussen het verblijfsgebied en de doorgaande weg. Een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van een schoolroute bleef behouden en we varieerden de inrichting om iedereen alert te houden.
Verantwoordelijk(en) voor dit project: Team Civiele Techniek en Mobiliteit
Opgeleverde producten: ontwerpproces met participatie, complete besteksvoorbereidingen, begeleiding aanbesteding, detachering projectleider, directie voering en toezicht tijdens de uitvoering, schetsontwerp, voorlopig ontwerp, definitief ontwerp, bestektekeningen, M4 beoordelingen